Wolność bycia sobą i w relacji – nowe terminy

Już niedługo więcej informacji.

23-24 sierpnia 2018 (czw-pt) – Wolność bycia sobą

29-30 września 2018 (sb-nd) – Wolność bycia w relacji

15-16 listopada 2018 (czw-pt) – Wolność bycia sobą

5 sposób na łączenie podejścia NVC ze świadomością ciała

Ruch zawsze był i jest w jakiś sposób obecny w moim życiu. Jest to jednak ruch ustrukturowany, z góry założonymi zasadami jak należy się ruszać, aby wpisać się w dany nurt: taniec towarzyski, łacina, flamenco, tango, ale też joga, rower czy jazda konna.

Ruch, który daje mi sprawność ciała i go tonizuje. Dwa lata temu poznałam jednak jak ruszać się, aby ruch ciała dawał sprawność i tonus ale też i harmonię mojemu umysłowi. Aby pomagał mi w budowaniu wewnętrznego spokoju i siły.

Od 10 lat poznaję podejście do komunikacji z samym sobą i innymi ludźmi Porozumienie bez Przemocy Marshalla B. Rosenberga– jak najbardziej werbalne ogarnianie tego, co myślę, czuję, potrzebuję i co zamierzam dalej z tym zrobić. 2 lata temu trafiłam najpierw na Movement Medicine, a potem na Ruch Autentyczny. Podejście, które traktują spontaniczny ruch jako sposób na poznanie siebie. I w końcu trafiłam na BodyNVC, dzięki Sabinie Geiger. Jej podejście pozwoliło mi na integrowanie werbalnej i niewerbalnej ścieżki. Na łączenie świadomości potrzeb z tym, co pokazuje mi moje ciało. Sabine łącząc swoją wiedzą z jako psychologa, z NVC, jak i 5 rytmów a także ćwiczeń opartych na gestach Miki Kashtan, tworzy przestrzeń do poznawania siebie i transformowania swoich lęków, silnych emocji, przekonań, nawyków, etc.

Z tych doświadczeń mam kilka praktyk, które pogłębiają mój kontakt z samą sobą i ze światem:

  • gdy nazywam uczucia i potrzeby, zatrzymuję się na chwilę i kilka razy biorę wdech i wydech, starając się je naprawdę poczuć, pobyć z nimi.
  • w ciągu dnia zatrzymuję się kilka razy, aby zobaczyć jak się ma moje ciało: jak siedzę? Jak stoję? Jak oddycham?
  • gdy wchodzę „ w buty drugiej osoby”, by lepiej zrozumieć jej perspektywę, próbuję przyjąć podobną postawę ciała jak ona i wówczas przygląda, się jej uczuciom i potrzebom
  • czasami gdy mam ochotę coś powiedzieć, po prostu milczę i obserwuję, co się dzieje
  • znajduję czas aby podziękować mojemu ciału, że (z)nosi moje czasami ciężkie myśli.

Spędź choćby jeden dzień, w czasie którego zrób każdą z tych praktyk i zobacz, co się będzie tego dnia działo w Twoim życiu.

W kwietniu 2018 r. Sabine Geiger przyjeżdża do Polski. W 2018 roku odbędą się również inne warsztaty łączące świadomość nonviolent i NVC. Wszystko to możesz znaleźć na stronie wydarzenia Nonviolent Transformation through Body and Movement.

 

Gdy kończysz tańczyć, jesteś kimś innym.

Gdy zaczynasz ruszać się dla samego ruchu, zaczynasz tańczyć dla samego siebie. Nie dążysz do osiągnięcia jakieś formy czy to w kształcie czy sprawności. Po prostu jesteś.

I nierzadko wydarza się tak, że nagle informacja idzie przed ruchem. Ty tylko za nim podążasz, poddajesz się mu, obserwujesz, przyjmujesz.

Dopiero potem przychodzi znaczenie, sens. O czym mi to mówi, co wychodzi na powierzchnię, co się przekształca.

Gdy kończysz tańczyć, jesteś kimś innym.

foto: https://flic.kr/p/bkcL3E

Mowa ciała kształtuje kim jesteś

W wystąpieniu TED Amy Cuddy opowiada o wynikach swojej pracy badawczej na temat wpływu niewerbalnej komunikacji z samym sobą na to, co myślimy i jak się czujemy.

W skrócie: postawa ciała ma wpływ jak myślisz i czujesz, wpływa ona bowiem na poziomy testosteronu i kortyzolu. W nawiązaniu do tego, porusza również ważny temat własnej siły. Cuddy siłę definiuje jako jako umiejętne reagowanie na sytuacje stresowe.

Czytaj dalej

Gdy z ruchu wyłania się odpowiedź

Ruch kojarzy się nam często z usystematyzowanym schematem: bieganie, jeżdżenie na nartach, tańczenie salsy, etc. Istnieje jednak i ruch, który jest spontanicznie dyktowany przez nasze ciało. Ruch, który nie ma na celu jakoś wyglądać, dać nam jakiś konkretny rezultat, lecz nieść informacje, pozwolić się wyrazić temu, co często niewyrażalne słowami.